GRATIS verzending met jouw kaart!
  • Zwangerschapsincontinentie

Zwangerschapsincontinentie

Urineverlies rondom de zwangerschap

Je lichaam krijgt heel wat te verduren tijdens je zwangerschap, maar ook tijdens de bevalling en de maanden erna. Dit kan invloed hebben op je blaas.

Hoe ontstaat urineverlies tijdens de zwangerschap?

Veel vrouwen krijgen rond hun zwangerschap te maken met urineverlies. Dat is heel normaal. Vaak heb je hier maar tijdelijk last van. 
 
Druk op je blaas
Als je zwanger bent, moet je vaker plassen. Tijdens je zwangerschap verwerkt je lichaam veel meer bloed dan normaal, waardoor er veel vocht in je blaas komt. Daarnaast groeit je baarmoeder gedurende de zwangerschap. Je baarmoeder zit boven je blaas en wordt tijdens je zwangerschap steeds zwaarder. Hierdoor drukt je baarmoeder op je blaas. Als de druk op je blaas groter wordt dan je bekkenbodemspieren aankunnen, kan dat zorgen voor urineverlies. 
 
Hormonale veranderingen
Tijdens je zwangerschap maak je een zwangerschapshormoon aan. Dit hormoon kan de sluitspier van je plasbuis aantasten, waardoor de sluitspier verslapt. Bij kleine inspanningen, zoals hoesten, lachen of tillen, kun je ongewild urine verliezen.

Hoe ontstaat urineverlies na de bevalling?

Ook na je bevalling kun je ongewild urine verliezen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. 
 
Persen
Door de inspanningen van het persen tijdens de bevalling, kunnen je bekkenbodemspieren verslappen. Door deze verslapping heb je geen controle meer over je blaas en kun je tijdens inspanningen urine verliezen. Deze vorm van incontinentie wordt ook wel stressincontinentie genoemd. 
 
Tangverlosssing
Is je kindje tijdens de bevalling met een tangverlossing gehaald, dan kan je blaasspier beschadigd raken. Ook kan er een lek in je blaas of plasbuis ontstaan. Volledige incontinentie kan een gevolg zijn van deze beschadiging of lek kan volledige incontinentie. Je verliest dan onophoudelijk urine.

Wat kan ik doen tegen urineverlies?

Door oefeningen voor je bekkenbodemspieren te doen, krijg je meer controle te krijgen over je blaas. Als je 3 tot 6 maanden lang regelmatig je bekkenbodemspieren traint, kan het urineverlies verminderen of zelfs verdwijnen. Bekijk met welke oefeningen jij je bekkenbodemspieren kunt versterken.
 
Verder is het belangrijk om goed te blijven drinken. Zo voorkom je een blaasontsteking met als gevolg dat je blaas nog actiever wordt. Let ook op je voeding. Eet bijvoorbeeld niet teveel citrusfruit, tomaten en gekruid eten. Wil je meer weten? Lees hier wat je nog meer kunt doen tegen incontinentie.