Klik hier voor gratis verzending!
  • Wat kun je doen tegen incontinentie?

Wat kun je doen tegen incontinentie?

Ga incontinentie tegen met deze tips!

Heb je last van incontinentie? Geen paniek! Er zijn oefeningen die je kunt doen om urineverlies tegen te gaan. Maar ook een paar eenvoudige veranderingen in je levensstijl kunnen een positief verschil maken. Lees snel onderstaande tips.

1. Drink voldoende

Misschien heb je het idee dat minder drinken jouw urineverlies beperkt. Maar als je minder drinkt, kan je blaas juist geïrriteerd raken en actiever worden. Het is daarom belangrijk dat je voldoende drinkt, zo’n anderhalve liter per dag. Zorg dat je niet té veel drinkt, dan moet je namelijk nog vaker plassen. Probeer een goede balans te vinden.

6. Blijf bewegen

Ook met incontinentie kun je blijven sporten. Er zijn genoeg activiteiten die je gewoon kunt doen. Denk aan wandelen, fietsen, bowlen, tai-chi, yoga en nordic walking. Zo blijf je fit en op gewicht, waardoor er minder druk op je blaas komt te staan. Dus trek je sportkleding maar aan!

2. Let op je voeding

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die een negatieve invloed kunnen hebben op je blaas:
  • Ananas en citrusfruit, zoals sinaasappels en grapefruits
  • Tomaten of producten waar tomaten in zijn verwerkt
  • Gekruid eten
  • Zoetstoffen, zoals suiker, honing en kunstmatige zoetmakers
  • Smaakmakers, zoals mosterd, sojasaus en azijn.
Dit wil niet zeggen dat je bovenstaande voeding helemaal niet meer kunt eten, maar probeer een goede balans te vinden. 

 

3. Gezond gewicht

Wanneer je last hebt van overgewicht, kan de druk op je blaas toenemen. Was je al van plan om af te gaan vallen? Dan is dit een goed moment!

4. Beperk cafeïne, alcohol en frisdrank

Natuurlijk heeft iedereen wel eens een sterke bak koffie nodig om de dag te beginnen. En het is logisch dat je snakt naar een ijskoud colaatje op een warme zomerdag. Maar vergeet niet dat cafeïne, alcohol en frisdrank vochtafdrijvend zijn, waardoor je vaker naar de wc moet. 

Cafeïne
Cafeïne zorgt ervoor dat je meer urine aanmaakt. Daarnaast kan cafeïne ervoor zorgen dat je blaasspieren overactief raken, waardoor je vaker moet plassen. 
 
Alcohol
Als je veel alcohol drinkt, moet je vaker plassen. Daarnaast verstoort alcohol het signaal dat naar je hersenen gaat als je moet plassen. Zeker bij aandrangincontinentie (je voelt dat je moet plassen, maar bent niet op tijd bij de wc) is het dus belangrijk dat je niet teveel alcohol drinkt. 

Frisdrank
Heb je last van een gevoelige blaas, drink dan zo min mogelijk frisdrank. Koolzuurhoudende drankjes kunnen je blaas namelijk irriteren. 
 
 

5. Stop met roken

Roken zelf kan er niet voor zorgen dat je incontinent wordt, maar het hoesten dat met roken gepaard gaat wel. Als je hoest komt er namelijk meer druk op je blaas. Goede reden om te stoppen toch?

7. Ontspan

Stress kan zowel de oorzaak als het gevolg van incontinentie zijn. Stress kan zorgen voor een zwakke blaas en urineverlies, maar andersom kan urineverlies ook stress opleveren. Door ontspanningsoefeningen te doen, zoals mediteren of ademhalingsoefeningen, kun je leren omgaan met stress. Zo kun je het urineverlies verminderen. 

 

8. Vermijd zwaar tillen

Het tillen van zware objecten kan er voor zorgen dat er meer druk op je blaas komt te staan. Bovendien kan het tillen van zware spullen je bekkenbodem en rug beschadigen. Moet je iets zwaars tillen, vraag dan om hulp! 
 
 

9. Oefeningen

Er zijn verschillende oefeningen waarmee je je blaas onder controle kunt krijgen. Vooral oefeningen die je bekkenbodemspieren sterker maken kunnen helpen tegen urineverlies. 
 

10. Bescherm je huid

Deze laatste tip helpt niet tegen urineverlies, maar beschermt je huid tegen urine. Je huid kan geïrriteerd raken door veelvoudige aanraking met urine. Gebruik daarom een beschermende zalf op plekken waar je huid met urine in aanraking komt.