Kruidvat BLOG

Te veel zon? Tips voor een verbrande huid

Bijna iedereen zit graag in de zon. Je kunt mooi bruin worden en van de vitamine D ga je je beter voelen. Toch is er ook een gevaar. Te lang in de zon zitten kan namelijk slecht voor je huid zijn. Een verbrande huid zorgt voor een sneller ouder wordende huid. En, nog veel erger: het vergroot de kans op huidkanker. Het is dus belangrijk dat je huidverbranding voorkomt. Hoe? Dat en alles over een verbrande huid lees je hier!

Wat is zonverbranding?

Als je te lang in de zon hebt gezeten, reageert je huid daarop. Je huid kan pijnlijk aanvoelen en wordt vaak rood van kleur. Je kunt zelfs (pijnlijke) blaren krijgen. We maken onderscheid in twee vormen van een verbrande huid: eerstegraads- en tweedegraads verbranding.

Eerstegraads verbranding

Bij deze vorm van verbranding is je huid rood van kleur. Dit valt vooral op als je een lichte huid hebt. Als je een donkere huid hebt, voelt je huid wel pijnlijk maar is de rode kleur minder opvallend. Je huid voelt vaak gezwollen en strak aan. Na een aantal dagen verdwijnt de verbrande huid en ga je vervellen. Je lichaam maakt dan een nieuwe huidlaag aan.

Tweedegraads verbranding

Bij tweedegraads zonverbranding is je huid verder beschadigd door te lange blootstelling aan te veel zonlicht. Zelfs de lederhuid, die zich onder de opperhuid bevindt, raakt hierbij verbrand. Je krijgt blaren en de pijn is meestal erg heftig. Je huid voelt hierbij soepel aan. Bij tweedegraads verbranding heeft je huid een glanzend roze tot rode kleur.

Symptomen van zonverbranding

Als je huid verbrand is door de zon, kun je naast de pijn ook andere symptomen ervaren. Bij heftige verbranding krijg je meestal te maken met één of meer van de onderstaande symptomen: 

  • Hoofdpijn
  • Koorts
  • Temperatuurswisselingen
  • Braken en misselijkheid 
  • Hartkloppingen

Het ontstaan van verbranding door de zon

Ultraviolet licht is een niet waarneembaar licht. Dit licht zorgt voor verandering in het pigment, oftewel je huidskleur. Normaal gesproken biedt je lichaam van nature bescherming tegen deze lichtvorm. Maar als er te veel, of te lang zonlicht aan je huid wordt blootgesteld, kan de natuurlijke bescherming het niet meer aan. Als dat gebeurt, spreken we van een verbrande huid. Je huid verbrand sneller als je je op grote oppervlaktes begeeft die zonlicht weerkaatsen. Zo verbrand je op het strand, in het water of in de sneeuw veel sneller.

Voorkom verbranding door de zon

Probeer altijd zo goed voorbereid mogelijk van de zon te genieten. Zeker als je een lichte huid hebt, is het belangrijk om zonverbranding te voorkomen. Ook als je veel moedervlekken hebt, is het extra belangrijk goed op te letten dat je niet verbrand. Zo voorkom je zonverbranding:

  • Gebruik zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor, die tegen alle vormen van uv-licht bescherming biedt. Dit zijn uv-A en uv-B. 
  • Smeer de crème niet teveel uit. Veel mensen willen de kleur van zonnebrandcrème niet meer zien, omdat ze dan bruiner denken te worden. Als je dat doet, verdwijnt helaas ook het effect. Je moet dus bijna wit zijn van de crème om echt bescherming te krijgen tegen verbranding.
  • Gebruik een hoge factor zonnebrandcrème. Lage factors bieden namelijk weinig tot geen bescherming. Als je van nature een bruine huid hebt, is factor 30 aan te raden. Als je een lichte huid hebt, wil je eigenlijk nooit minder dan factor 50 smeren. Bovendien word je mooier bruin als je je huid de juiste bescherming biedt.
  • Probeer de tijd in de zon op te bouwen. Zo laat je je huid wennen aan het uv-licht en voorkom je verbranding. Als je dit goed doet, wordt je geleidelijk aan mooi bruin. 
  • Zorg voor bescherming in de vorm van kleding en zonneschermen. Zeker de huidoppervlaktes die vatbaarder zijn voor verbranding, zoals je hoofdhuid, kun je het best afdekken van direct contact met zonlicht. 
  • Let op dat je ook in de schaduw kunt verbanden! Parasols en andere zonneschermen houden niet alle uv-lichtstralen tegen. Smeer je dus ook in de schaduw goed in. 
  • Let bij een heldere, strakke lucht extra goed op. De straling is dan sterker, dus verbrand je ook sneller.
  • Let ook bij water-, sneeuw- en zandoppervlaktes goed op. Laat geen deel van je lichaam ongesmeerd. De reflectie van het zonlicht zorgt namelijk voor een snellere verbranding van je huid.
  • Zorg ervoor dat je voldoende hydrateert. Drink veel water en verzorg je huid achteraf met hydraterende crème, het liefst met aloë vera.
  • Let rond het middaguur extra op. De zon is het felst tussen 11:00 en 16:00 uur
  • Verwijder make-up en andere cosmetica. Deze producten versterken vaak een reactie van je huid op te veel zonlicht. 
  • Alcohol vergroot de kans op zonverbranding. Hierdoor verwijden je bloedvaten waardoor je huid extra vatbaar is. Zorg er dus voor dat je extra voorzichtig bent met alcohol drinken in de zon.

Wat te doen als je verbrand bent?

Ben je verbrand? Zorg dan goed voor je huid. Als je merkt dat je huid gaat trekken en rood wordt, ga dan direct uit de zon. Verder zijn er een aantal dingen die je kunt doen als je verbrand bent om je huid goed te verzorgen:

  • Smeer je huid in met aftersun. Dit verzacht de pijn en hydrateert je huid.
  • Gebruik producten met aloë vera voor je huid. Ook dit verzacht de pijn en helpt je huid te hydrateren.  
  • Blijf uit de zon. Laat je huid herstellen en bescherm haar zo nodig met kleding. 
  • Als je blaren hebt, laat deze dan met rust. Bij het doorprikken of opentrekken van blaren verstoor je het natuurlijke herstelproces. 
  • Eet en drink gezond. Veel groente, fruit en eiwitten zijn belangrijk voor een gezonde huid, zeker als ze moet herstellen. Zorg ook voor voldoende rust.
  • Is de pijn echt ernstig en houden de klachten aan? Raadpleeg dan je huisarts.
left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

Op vakantie: welke vaccinaties heb je nodig?
close

Next

Aftersun: verzorg je verbrande huid