Kruidvat BLOG

Jetlag: symptomen en voorkomen

Sfeerbeeld_09_Zo-maak-je-je-make-upkwasten-schoon

Ga je een verre reis maken? Dan kun je te maken krijgen met een jetlag. Hierbij is je slaap-waakritme verstoord doordat je verschillende tijdzones passeert. Een jetlag kan vervelend zijn. Daarom ontdek je hier hoe je een jetlag herkent, wat je ertegen doet en hoe je een jetlag voorkomt.

Wat is een jetlag?

Als je een jetlag hebt, is je slaap-waakritme verstoord. Wanneer je slaapt en wanneer je wakker bent wordt geregeld door je biologische klok volgens een ritme van 24 uur. Dankzij je biologische klok wordt je ’s avonds moe en maakt je lichaam zich klaar om te gaan slapen. Je ritme zorgt er de volgende ochtend weer voor dat je wakker wordt.

Door het passeren van één of meerdere tijdzones kan je biologische ritme verstoord raken. Je ritme moet zich dan aanpassen en dat kost tijd. Voor een uur tijdsverschil heeft je bioritme namelijk al een dag nodig. En dat wordt dus alleen maar meer wanneer je verder reist.

Oorzaak van jetlags

Zoals gezegd is de belangrijkste oorzaak van een verstoord slaap-waakritme het passeren van tijdzones. Maar daarnaast spelen ook leeftijd en een aantal andere factoren een rol.

Tijdzones

Als je last hebt van een jetlag, heb je meestal net een verre reis gemaakt waarbij je één of meerdere tijdzones bent gepasseerd. Als je richting het oosten reist, heb je vaak meer last van een jetlag dan wanneer je naar het westen reist. Je verliest dan namelijk tijd waardoor je dag ingekort wordt. Vlieg je noord- of zuidwaarts? Dan heb je geen last van een jetlag. Je passeert dan namelijk geen tijdzones.

Leeftijd

Je leeftijd is van invloed op een eventuele jetlag. Zo hebben kinderen bijvoorbeeld minder vaak en minder erg last van jetlags. Hun biologische klok is namelijk nog niet zo goed afgesteld als die van volwassenen. Ook geldt vaak dat wanneer je ouder wordt, je minder last hebt van een jetlag.

Sfeerbeeld_24_202124VA5 - Jetlag symptomen en voorkomen

Overige factoren

Naast je leeftijd speelt ook je levensstijl en lichamelijke conditie een rol bij het ontstaan van een jetlag. Als je voor je reis al moe of gestrest bent, komt de jetlag harder aan. Ook kan je lichaam eten en alcohol tijdens een vlucht vaak minder goed hebben. Doordat je weinig kunt bewegen tijdens een vlucht, kunnen je maag en darmen gaan opspelen wanneer je veel eet. En als je alcohol drinkt tijdens het vliegen, merk je dit ook sneller. Maag- en darmproblemen en een kater zorgen er dan ook zeker niet voor dat je je na een lange vlucht goed voelt.

Symptomen van een jetlag

Je vraagt je misschien af hoe je een jetlag herkent. Een lange vlucht is tenslotte al vermoeiend genoeg, dus hoe weet je of je een jetlag hebt? De klachten die bij een jetlag horen kunnen vervelend zijn, zeker als je er op je vakantiebestemming last van hebt. Dit zijn de meest voorkomende symptomen van een jetlag:

• Je voelt je vermoeid
• Je hebt moeite met slapen
• Je hebt concentratieproblemen en voelt je verward
• Je bent prikkelbaar
• Je hebt geen eetlust of honger op gekke tijden
• Je hebt hoofdpijn
• Je hebt opgezwollen voeten en benen
• Je hebt last van je maag en darmen
• Je bent uitgedroogd

Hoelang duurt een jetlag?

Als je een jetlag hebt, vraag je je waarschijnlijk af hoelang je hier last van gaat hebben. Wees gerust, een jetlag is altijd maar tijdelijk. Hoelang een jetlag precies duurt, hangt er vanaf hoe snel je biologische klok zich aanpast. Gemiddeld genomen heeft je biologische ritme per uur tijdsverschil een dag nodig. Meestal voel je je na enkele dagen al een stuk beter, hoelang je vlucht ook is geweest.

Wat te doen tegen een jetlag?

Als je graag verre reizen maakt of voor je werk naar het buitenland moet, ontkom je meestal niet aan een jetlag. Gelukkig zijn er wat dingen die je kunt doen om de klachten te verlichten en weer snel van je jetlag af te komen.

Het belangrijkste hierbij is om je biologische ritme zo snel mogelijk aan te passen. Hier kun je zelfs al mee beginnen voordat je op reis gaat. Reis je oostwaarts? Draag dan tijdens en na de vlucht een zonnebril en slaap na aankomst in het hotel even kort. Ga direct daarna naar buiten om het zonlicht op te nemen. Dit zorgt ervoor dat je biologische klok zich aan kan passen.

Reis je westwaarts? Dan is het juist belangrijk dat je tijdens en na de vlucht actief blijft en zoveel mogelijk daglicht ziet. Ga niet te vroeg naar bed, maar zorg er wel voor dat wanneer je naar bed gaat je slaapkamer goed donker is.

Daarnaast zijn er nog een aantal tips die je kunnen helpen om sneller van je jetlag af te komen:

• Begin uitgerust aan je reis. Ook al ga je misschien juist op vakantie om bij te tanken, uitgerust beginnen zorgt er voor dat je sneller van die jetlag af bent.
• Pas je op je vakantiebestemming direct aan de lokale tijd aan. Ga dus niet ineens om 7 uur ’s avonds al naar bed.
• Neem de tijd om bij te komen en te herstellen van je jetlag. Plan daarom de eerste dagen van je vakantie niet te veel excursies.

Melatonine en een jetlag

Naast bovenstaande tips kan ook melatonine je helpen bij een jetlag. Dit lichaamseigen hormoon speelt een rol bij je slaap-waakritme. Gebruik bijvoorbeeld tabletten met melatonine van Davitamon of Valdispert. Je kunt melatonine gebruiken als je jetlagsymptomen ervaart, meestal is dit in de eerste vijf dagen na je reis.

Tips om een jetlag te voorkomen

Wil je een jetlag voorkomen? Dan is het goed om deze tips op te volgen als je tijdens een lange reis verschillende tijdzones passeert:

• Drink geen alcohol tijdens de vlucht en de dag voor je vlucht. Alcohol droogt je lichaam uit en verstoort je slaap.
• Drink ook geen koffie of andere cafeïnehoudende dranken voor, tijdens of na je reis. Cafeïne verstoort je slaapt en maakt je prikkelbaarder.
• Drink voldoende water om het vochtgehalte in je lichaam op peil te houden.
• Probeer tijdens de vlucht zoveel mogelijk te bewegen. Doe bijvoorbeeld wat kleine oefeningen op je stoel en loop een keer vaker naar het toilet.
• Eet voor en tijdens de vlucht geen te zware maaltijd. Het is beter om lichte maaltijden te nemen, want je spijsvertering werkt tijdens de vlucht trager.
• Zorg ervoor dat je tijdens je reis goed kan slapen, zeker als je een nachtvlucht hebt. Als je tijdens je reis al wat kan slapen, zorgt dit ervoor dat je minder kans hebt op een jetlag. Neem een nekkussen, oordopjes en een slaapmasker mee en maak het jezelf hiermee comfortabel.

Pak die jetlag aan!

Ga je een verre reis maken en passeer je hierbij verschillende tijdzones? Dan kun je te maken krijgen met een jetlag. Hierbij is je slaap-waakritme verstoord. Je voelt je dan moe en kunt verschillende lichamelijke klachten ervaren. Gelukkig kun je de jetlag aanpakken door zo snel mogelijk je biologische ritme aan te passen. Zo laat je die jetlag je vakantie niet verstoren!

close

Previous Article

Zonnesteek: symptomen en behandelingen