De bijwerkingen van stoppen met roken

Stoppen-met-roken-bijwerkingen-header

De ontwenningsverschijnselen van nicotine

Ga je stoppen met roken? Goed bezig! Maar we moeten toegeven, het is lastig om van deze gewoonte af te komen. Je lichaam is gewend aan sigaretten. Zonder je dagelijkse portie nicotine voel je je vreemd en niet helemaal jezelf. Maar geen paniek! Dit gaat weer over. Onthoud waar je het voor doet: een gezonder leven, je kinderen, je portemonnee, omdat je niet meer in je eentje buiten wilt staan en alle andere voordelen van stoppen met roken.

Afkicken van de nicotine

Nicotine zit in tabak en in de rook van sigaretten. Juist deze nicotine veroorzaakt je verslaving. Je lichaam is er afhankelijk van geraakt en heeft een dagelijkse portie nodig. Zonder de drug gaat je lichaam in protest.

Je kunt last krijgen van vervelende ontwenningsverschijnselen:

  • Overmatig zweten
  • Hoofdpijn
  • Hoesten en een pijnlijke keel
  • Misselijkheid
  • Overdreven eetlust
  • Angsten
  • Depressie
  • Concentratieproblemen
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Stemmingswisselingen
  • Tinteling in handen en voeten

Van welke bijwerkingen krijg je last?

Elk lichaam reageert anders op het stoppen met roken. En ieder persoon ervaart daarom andere bijwerkingen. Welke jij zult ervaren is daarom niet met 100% zekerheid te zeggen.

Hoe lang heb je last van bijwerkingen?

De duur van de ontwenningsverschijnselen verschilt van persoon tot persoon. Sommigen hebben er weken last van en anderen ervaren slechts één of twee keer één van deze bijwerkingen.
Maar de ontwenningsverschijnselen zijn voor iedereen maar tijdelijk. Vier uur na je laatste sigaret kun je al de eerste ontwenningsverschijnselen ervaren. Na drie tot vijf dagen voel je je waarschijnlijk het slechtst. Maar daarna gaat het elke dag beter. Twee weken na je laatste sigaret voel je je meestal weer goed. Even doorbijten dus.

Tip - Onthoud dat de bijwerkingen slechts tijdelijk zijn. Ze wegen niet op tegen de ongemakken die je later kunt krijgen als je doorgaat met roken. Hou vol!

Hulp nodig? Lees dan onze 6 tips om te stoppen met roken.

Bekijk uit de categorie Stoppen met roken ook:

Reageer