Zo creëer je een dagelijkse routine en hou je nieuwe gewoontes vol

Header_Zo hou je nieuwe gewoontes vol

Nieuwe gewoontes zijn niet altijd gemakkelijk vol te houden. Dat geldt vooral voor goede gewoontes. Het helpt als je een dagelijkse routine creëert waarin je nieuwe gewoontes een vaste plek hebben. Maar je hieraan houden is vaak lastig. Wij helpen je om een dagelijkse routine te creëren en, nog belangrijker, om je er ook aan te houden!

Maak een lijst van je dagelijkse bezigheden

Voordat je je nieuwe routine kunt uitproberen, moet je eerst weten wat je zoal doet elke dag. Maak een lijst van alles wat je doet. Vergeet ook de kleinste taken niet. Begin bij de ochtend: ontbijten, je tanden poetsen, aankleden. Vergeet je dagelijkse oefeningen niet, of standaardtaken op je werk, zoals het beantwoorden van e-mails. Sluit af met je avondroutine.

Creëer een dagelijkse structuur

Bepaal op basis van je lijstje welke taken het meest geschikt zijn voor welk deel van de dag. Wanneer ben je het productiefst? Een dagelijkse routine helpt je niet alleen om goede gewoontes vast te houden, maar ook om nog beter te worden in wat je doet.

Ochtend

In de ochtend ben je vooral bezig met jezelf, je kinderen en je huisdieren verzorgen en zorgen dat je op tijd de deur uitgaat. Als je een ochtendmens bent, kun je de vroege uurtjes reserveren voor taken waarbij je moet nadenken of waarop je je ‘s middags niet meer kunt concentreren.

Je kunt ook ‘meteen opstaan’ op je lijstje zetten om ervoor te zorgen dat je meteen klaar bent voor de nieuwe dag zodra je wakker bent.

Middag

Tegen de middag merk je waarschijnlijk dat er niet meer zo veel over is van de energie waarmee je opstond (of in ieder geval van de cafeïne van je eerste kop koffie!). Gebruik dit moment van de dag voor taken als het beantwoorden van e-mail, boodschappen of huishoudelijke klussen zoals stofzuigen of de was ophangen.

Avond

Als je van 9 tot 5 werkt, dan is de avond voor jou, je partner en je gezin of je vrienden. Zorg ervoor dat je je werkdag echt afsluit, plan vrije tijd en ga op tijd naar bed. Gebruik dit moment van de dag ook om je voor te bereiden op de volgende dag: maak je lunch klaar, kies je outfit en bekijk alvast het weerbericht. Zo hoef je de volgende ochtend niet nog van alles op het laatste moment te doen.

Zodra je al je dagelijkse taken hebt gepland, kun je kijken of je routine werkt!

Sfeerbeeld_round_Zo hou je nieuwe gewoontes vol

Zo hou je nieuwe gewoontes vol

Met een beetje discipline creëer je zonder al te veel moeite nieuwe gewoontes die veel opleveren. Heb je soms wat problemen met discipline? Probeer dan deze tips.

  • Hou je minimaal 30 dagen aan je nieuwe routine. Je kunt hier en daar kleine wijzigingen aanbrengen als iets niet werkt, maar neem de tijd om te kijken of de routine voor je werkt.
  • Consistentie is heel belangrijk.
  • Maak het jezelf niet te moeilijk: je hoeft niet je hele leven in één dag te veranderen. Doe gewoon wat je altijd doet, maar breng structuur aan.
  • Wees flexibel en realistisch. Als je ’s middags een afspraak hebt, is dat uiteraard prima. Er is niks mis mee om af en toe van je dagelijkse routine af te wijken.
  • Blijf jezelf voorhouden wat je probeert te bereiken. Wil je productiever zijn of wil je meer tijd vrijmaken voor jezelf of je gezin? Wat je doel ook is, blijf jezelf de voordelen voorhouden.

Na een week of twee zou je langzaam gewend moeten raken aan je nieuwe routine en heb je je lijstje of planning niet meer nodig. Je merkt dan ook dat je dagen soepeler verlopen en dat je helderder kunt nadenken.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer