Zin en onzin over extra eiwitten

Header-eiwitten

Extra proteïne, heb je dat echt nodig?

Valt het jou ook zo op dat iedereen in de sportschool het tegenwoordig over eiwitshakes heeft? Maar zijn die echt zo geweldig? Heeft je lichaam ze echt nodig en wat zijn precies de voordelen? In dit artikel beantwoorden we al deze vragen. En we vertellen je alles dat je moet weten over een eetpatroon met extra proteïne.

Onze tip: Wil jij graag meer eiwitten binnenkrijgen? Deze De Kruidvat Pro Dynamics Peanut & Caramel Protein Bar is 35% eiwitten en smaakt ook nog eens heel goed! Heerlijk on-the-go

van 0.00 0.99

Waar heb ik eiwit voor nodig?

Het is belangrijk dat je weet dat je lichaam meer nodig heeft dan alleen maar eiwit. Een voedzaam, gebalanceerd eetpatroon, dat is waar het om draait. En zo'n eetpatroon bestaat uit koolhydraten, vezels, mineralen, vetten en eiwit. Onze spieren, ons bloed, onze huid en het haar zijn gemaakt van eiwit. Het lichaam gebruikt eiwitten om zich te herstellen, weefsel op te bouwen en hormonen, enzymen en andere noodzakelijke chemicaliën te produceren.

In België krijgt iedereen in principe genoeg eiwit binnen. Dat geldt ook voor vegetariërs en sporters, kracht- en duursporters. De meeste mensen eten zelfs meer eiwit dan nodig is.

Heb ik extra eiwit nodig?

In theorie zou je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid eiwitten binnen moeten krijgen. Tenminste als je een gezonde levensstijl hebt en een gebalanceerd eetpatroon volgt met vlees, vis, gevogelte en peulvruchten als erwten, bonen en linzen. De hoeveelheid proteïne die je nodig hebt, hangt af van je levensstijl en levensfase. Het is misschien een goed idee om voor een eetpatroon met extra eiwit te kiezen en eiwitshakes te drinken als:

    • je net veganistisch of vegetarisch bent gaan eten en (nog) niet genoeg eiwit binnenkrijgt via je voedsel;
    • als je een work-out-programma bent begonnen en je je spiermassa wilt vergroten;
    • als je een grote lichamelijke inspanning moet leveren, bijvoorbeeld omdat je je hebt ingeschreven voor een halve of hele marathon;
    • als je geblesseerd of herstellende bent: eiwit kan de genezing namelijk versnellen.
Rond-sfeerbeeld-eiwitten

Hoeveel eiwit heb ik nodig?

Dit wil niet zeggen dat je alle maaltijden moet vervangen door eiwitshakes of er enorm veel moet gaan drinken. Een eetpatroon met extra eiwit is niet altijd goed. Te veel eiwit kan namelijk schadelijk zijn voor de nieren en ook slecht zijn voor je hart. Iedereen heeft, afhankelijk van zijn leeftijd en gewicht, een andere hoeveelheid eiwit nodig:

De richtlijn is 56 gram per dag voor de gemiddelde man en 46 gram voor de gemiddelde vrouw. Dit komt grofweg neer op 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

Evalueer jouw situatie om te zien of je inderdaad voor een eetpatroon met extra proteïne moet kiezen. Als het na het sporten lang duurt voordat je herstelt, is het misschien een goed idee om eiwitshakes te nemen.

Wanneer heb ik dat extra eiwit nodig?

Veel fanatieke sportschoolgangers drinken eiwitshakes het liefst puur tijdens hun work-outs. Maar het is beter om ze te mixen met koolhydraten. Voor en na een work-out heeft je lichaam namelijk behoefte aan eiwitten en koolhydraten. Je hoeft overigens de eiwitten en koolhydraten niet tegelijk te nemen. Zorg ervoor dat het percentage koolhydraten in je shake hoger is dan het percentage proteïne als je hem drinkt voor of na je bezoek aan de sportschool.

Krijg ik van eiwitshakes een zware lichaamsbouw?

Dat is iets dat veel mensen denken, maar het is niet waar. Het soort work-outs, de intensiteit en frequentie ervan en je eetpatroon beïnvloeden hoe je lichaam eruit zal zien, niet alleen de eiwitshakes.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer