Weer uit eten? Zo zorg je goed voor je maag

Header_ Weer uit eten Zo zorg je goed voor je maag

Voorkom maagpijn na een restaurantbezoek

We mogen weer! De restaurants zijn weer open en we kunnen dan ook weer heerlijk genieten van een etentje. Heb jij de eerste reservering in maanden alweer staan of ben je misschien al geweest? Het is heerlijk om weer uit eten te mogen. Maar voor je maag kan dit minder fijn zijn. Ontdek hier hoe je goed voor je maag zorgt als je uit eten gaat.

Voorkom maagklachten na een etentje

Als je uit eten gaat, is het verleidelijk om je flink te goed te doen aan al dat lekkere eten. Te beginnen met een amuse, daarna een overheerlijk voorgerecht, gevolgd door een verrukkelijk hoofdgerecht en als klap op de vuurpijl een onweerstaanbaar dessert. Maar je maag is na al die maanden thuis zoveel eten waarschijnlijk niet meer gewend. En je eet misschien ook iets dat je thuis niet zo snel voor jezelf klaarmaakt. Hierdoor liggen maagklachten op de loer.

Sfeerbeeld- Weer uit eten Zo zorg je goed voor je maag

De beste tips voor je eerste restaurantbezoek in maanden

Om te voorkomen dat je maag al voor het dessert begint te protesteren of dat je de dag na je etentje op bed ligt met maagpijn, is het belangrijk deze tips te volgen. Zo geniet je goed voorbereid van je eerste etentje in maanden:

• Bedenk goed welke outfit je draagt. En dan bedoelen we niet dat je uren voor de spiegel hoeft door te brengen voor je dat ene jurkje hebt uitgekozen dat je het allerbeste staat. Maar dat je voor iets moet kiezen dat niet te strak zit. Zo heb je ruimte voor al dat lekkere eten dat je te wachten staat.

• Om je eten goed te kunnen verteren, is het belangrijk om genoeg te drinken. En dan bedoelen we natuurlijk niet dat lekkere wijntje bij het eten. Drink voldoende water. Je lichaam maakt zo genoeg sappen aan die nodig zijn voor de vertering van al dat lekkere voedsel.

• Heb je snel last van je maag? Vermijd dan alcohol en frisdrank. Deze dranken zijn niet zo vriendelijk voor je maag en kunnen bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel veroorzaken. Drink daarom liever water. Zo geef je jezelf en je maag de kans om van het uit eten gaan te genieten.

• Wil je je maag niet te zwaar belasten? Kies dan voor iets licht verteerbaars zoals pasta of rijst. Je maag neemt de koolhydraten hierin veel beter op dan die van aardappelen.

• Geniet ook van het mooi opgemaakte bord en het lekker ruikende voedsel. Je spijsvertering begint dan namelijk al. Neem de presentatie van het eten in je op en geniet alvast voordat je de eerste hap neemt.

• Vergeet tijdens het eten niet om goed te kauwen en leg af en toe je bestek even neer. Je voorkomt zo dat je te snel eet en dat je maag hier last van krijgt.

Heel veel plezier!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer