Vitamine C: waar is het goed voor?

Article_header_Vitamine C waar is het goed voor

Vitamine C is waarschijnlijk de bekendste vitamine van allemaal. Maar wat is vitamine C eigenlijk? En waar zit het allemaal in? Hier lees je alles wat je moet weten over dit belangrijke onderdeel van een gezonde voeding.

  • Wat is vitamine C?
  • Waar zit vitamine C in?
  • Waar is vitamine C goed voor?
  • Vitamine C ondersteunt je weerstand
  • Vitamine C geeft meer energie
  • Antioxidant
  • Goed voor je zenuwstelsel
  • Vitamine C voor je huid
  • IJzeropname
  • Belangrijk voor je bloedvaten
  • Vitamine C voor sterke botten en tanden
  • Hoeveel vitamine C heb je nodig?
  • Tekort aan vitamine C
  • Kun je ook teveel vitamine C binnenkrijgen?

Wat is vitamine C?

Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. Het is een antioxidant die in veel voedingsproducten zit. Het is een belangrijke bouwsteen voor je lichaam. Maar je lichaam maakt deze vitamine niet zelf aan. Daarom is het zo belangrijk om door voeding of supplementen voldoende vitamine C binnen te krijgen.

 

Waar zit vitamine C in?

Er zijn veel vruchten en groentes waar vitamine C in zit. Zelfs in zetmeelproducten als aardappel zit deze vitamine, maar in mindere mate dan in bijvoorbeeld citrusvruchten, bessen en bepaalde groentes. Om ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt, is het goed om te weten in welke producten het meeste zit. De onderstaande producten bevatten het meeste vitamine C:

Per 100 gram Vitamine C in milligram
Paprika 190
Zwarte bessen 150
Spruitjes 132
Boerenkool 120
Kiwi 98
Broccoli 93
Aardbei 57
Sinaasappel 53

Let op! Bij het te lang koken van groenten verdwijnt vitamine C. Probeer groente dus niet te lang te koken of eet als dat mogelijk is de groente rauw.

Waar is vitamine C goed voor?

Dat het belangrijk is om voldoende vitamine C binnen te krijgen is bekend. Maar waarom eigenlijk? Waar is vitamine C goed voor?

Vitamine C ondersteunt je weerstand

Een gezond immuunsysteem is belangrijk voor je weerstand. Je wordt minder snel ziek, of als je ziek bent kom je er met een goede weerstand sneller vanaf. Om minder snel vatbaar te zijn voor verkoudheid of griep is voldoende vitamine C dus erg belangrijk.

Vitamine C geeft meer energie

Vermoeidheid kan natuurlijk door veel factoren komen. Ben je vaak moe of heb je weinig energie? Probeer dan eerst eens je vitamine C inname goed op peil te houden. Vaak wordt dit over het hoofd gezien, terwijl het enorm kan helpen tegen terugkerende vermoeidheidsklachten.

Antioxidant

Een van de belangrijkste antioxidanten is vitamine C. Antioxidanten zijn stoffen die je beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die het lichaam aantasten. Hoe ongezonder je levensstijl is, des te groter is de kans dat deze vrije radicalen je lichaamscellen aantasten. Mensen die roken, veel drinken, onregelmatig slapen en/of veel stress hebben, hebben dus baat bij extra vitamine C.

Goed voor je zenuwstelsel

Ook je zenuwstelsel wordt beïnvloed door je vitamine- en mineralenhuishouding. Vitamine C is daar een belangrijk onderdeel van. Zorg voor genoeg vitamine C inname voor het goed functioneren van je zenuwstelsel.

Vitamine C voor je huid

Je krijgt naarmate je ouder wordt steeds meer te verduren. Ook een goede huidverzorging begint bij voldoende vitamine C. Vitamine C helpt bij het in stand houden van een normale, gezonde huid. Ook als je nog jong bent en je nog een gave huid hebt, is het belangrijk je huid al voldoende aandacht te geven.

IJzeropname

IJzer is belangrijk voor de productie van energie en het aanmaken van rode bloedcellen in je lichaam. Zuurstoftoevoer door je hele lichaam wordt door deze bloedcellen bevorderd. Vitamine C verhoogt de ijzeropname uit je voeding.

Sfeerbeeld_Vitamine C waar is het goed voor

Belangrijk voor je bloedvaten

Ook je aderen, vaatwanden en bloedcellen hebben voldoende vitamines nodig. Om je bloedvaten in goede conditie te houden naarmate je ouder wordt, is vitamine C essentieel. Heb je wonden of een sneetje? Vitamine C helpt dit sneller te genezen.

Vitamine C voor sterke botten en tanden

Voor een sterk en gezond gebit moet je regelmatig je tanden poetsen. En voor sterke botten is calciuminname weer belangrijk. Maar dat is niet voldoende. Mineralen en vitamines zijn ook heel belangrijk voor gezond tandvlees, sterke tanden en gezonde botten. Die hebben allemaal vitamine C nodig. Het is dus echt onmisbaar!

Hoeveel vitamine C heb je nodig?

Voor zowel volwassen vrouwen als mannen geldt een dagelijkse aanbeveling van ongeveer 80 milligram vitamine C per dag. Voor jongeren en zwangere vrouwen gelden andere aanbevolen hoeveelheden:

Leeftijd ADH vitamine C in milligram
6 maanden tot 2 jaar 20 - 25
2 tot 5 jaar 30 - 40
6 tot 13 jaar 40 - 50
14 jaar of ouder 80

Vitamine C inname tijdens zwangerschap en borstvoeding

Tijdens je zwangerschap en het geven van borstvoeding heeft je lichaam extra vitamine C nodig. Zwangere vrouwen hebben gemiddeld 85 milligram vitamine C nodig. Tijdens de borstvoeding is dit zelfs 100 milligram. Zorg tijdens zwangerschap en borstvoeding dus voor extra inname van vitamine C.

Vitamine C voor sporters

Voor sporters wordt ook extra vitamine C aanbevolen. Een dagelijkse inname van 200 mg vitamine C naast de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C bevordert de weerstand tijdens en na het sporten.

Tekort aan vitamine C

Lukt het je door middel van normale voeding niet om dagelijks voldoende vitamine C binnen te krijgen? Probeer dan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid op peil te houden met vitamine C supplementen. Zorg daarbij wel voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Supplementen zijn namelijk geen vervanging van normale voeding. Je kunt vitamine C supplementen krijgen in verschillende varianten:

Kun je ook teveel vitamine C binnenkrijgen?

Er gaan wel eens verhalen rond dat teveel vitamine C slecht voor je zou zijn. Teveel van iets is nooit goed, maar als je teveel vitamine C binnenkrijgt, scheidt je lichaam dat vanzelf uit via je urine. Er is dus geen enkele reden om je zorgen te maken. Pas bij 2000 mg per dag kun je klachten krijgen. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan leiden tot darmklachten of diarree en een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur via je urine.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer