Thuiswerken: welke invloed heeft dit op je spijsvertering?

Header_Thuiswerken welke invloed heeft dit op je spijsvertering

5 tips voor een goede spijsvertering

Werk jij nu meer thuis dan anders? Daardoor vliegen niet alleen de quarantainekilo’s er makkelijker aan, maar wordt ook je spijsvertering beïnvloed. Thuis ga je misschien wel minder vaak even koffie halen en ben je sneller geneigd wat te lang achter je computer te zitten. En dat heeft gevolgen voor je stoelgang. Check daarom onze 5 tips om je spijsvertering ook in deze tijd gezond te houden.

Waarom is het belangrijk om je spijsvertering gezond te houden?

Wil je fit en gezond zijn en blijven? Dan is het niet alleen belangrijk wat en hoeveel je eet, maar ook hoe dat eten verteerd wordt. Nadat je iets doorgeslikt hebt, zorgt je spijsvertering ervoor dat het voedsel afgebroken wordt tot kleine stukjes. Je darmen zetten deze stukjes om in waardevolle stoffen die je lichaam nodig heeft.
Werkt je spijsvertering niet zoals het hoort? Dan kun je klachten krijgen zoals een onregelmatige stoelgang, darmkrampen en een opgeblazen gevoel. Om dat te voorkomen is het dus belangrijk goed voor je spijsvertering te zorgen, ook als je veel thuiswerkt.

Zo hou je je spijsvertering gezond

Gezond en gevarieerd eten, voldoende water drinken en genoeg bewegen zijn de basisvoorwaarden voor een gezonde spijsvertering. Maar als je veel thuiswerkt, is de verleiding om te snacken groot. En doordat je niet naar de sportschool kan, schiet het sporten er vaak bij in. Met deze tips hou je je spijsvertering toch gezond:

  • Begin je dag goed met een voedzaam en vezelrijk ontbijt. Als je dit niet doet, heb je voor lunchtijd vaak alweer trek en ga je snaaien. Ben je op zoek naar een verantwoord en snel ontbijt? Check dan deze tips.
  • Eet elke dag drie gezonde maaltijden en één of twee tussendoortjes. Zo hou je je darmen rustig.
  • Neem de tijd om te eten. Eet niet achter je laptop, maar dek de tafel. Hierdoor neem je beter de tijd en dat komt je spijsvertering ten goede.
  • Heb je lekkere trek? Neem dan een handje ongezouten noten, wat fruit of snoepgroente.
  • Ben je gek op een rauwkostsalade als lunch? Dat is makkelijk te maken nu je thuis bent. Maar wees hier wel voorzichtig mee. Je darmen kunnen moeite hebben met een grote hoeveelheid groenvoer. Neem een niet te grote portie en kauw goed.
  • Plan elke dag je beweging in. Normaal staat je sportles ook in de agenda, dus waarom je thuiswork-out niet? Het voordeel van thuiswerken is dat je je eigen tijd wat meer kunt indelen. Ga bijvoorbeeld een rondje hardlopen voor je gaat werken, maak een ommetje tijdens je lunchpauze of spreek met je partner of huisgenoot af dat je elke avond nog even een online work-out doet. Zo kom je elke dag toch aan je 30 minuten beweging.
  • Door de coronacrisis heb je misschien wel veel zorgen; over je baan, je ouders, je gezondheid en alle onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt. Als je kinderen en/of partner nu ook ineens de hele dag thuis zijn, kan dat nog meer drukte geven. Deze stress kan op je darmen slaan, waardoor je bijvoorbeeld diarree krijgt of juist verstopt raakt. Deze coronastress is helaas niet helemaal te vermijden, maar door een goed ritme in je dag aan te brengen en duidelijke regels thuis te hebben, kun je de stress wel verlagen. Creëer een fijne werkplek voor jezelf, spreek met jezelf en je partner af wanneer je begint met werken en wanneer je klaar bent en plan tussendoor wat tijd met je kinderen in.
  • Werk niet te lang achter elkaar. Waar je op kantoor tussendoor vaak even een praatje maakt met collega’s of koffie gaat halen, doe je dat thuis niet zo snel. Hierdoor ben je vaak ongemerkt lang achter elkaar aan het werk. Deel je dag daarom op in tijdsblokken. Zorg ervoor dat je na elke 2 uur werken even wat door het huis loopt en drinken voor jezelf pakt. Ook kun je micropauzes inlassen. Neem elk halfuurtje 2 minuten rust, kijk even naar buiten en ontstress.
  • Luister naar je darmen. Moet je eigenlijk naar het toilet, maar wil je nog even dat ene document afronden? Je werk kan best even wachten. Ga direct naar de wc zodra je aandrang voelt.
Sfeerbeeld

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer