Stress door corona? Deze tips helpen je om toch goed te slapen

Header_Stress door corona Deze tips helpen je om toch goed te slapen

Slapen met coronastress, wij helpen je!

Deze coronatijden brengen stress, angst en onzekerheid met zich mee. Een van de vervelende gevolgen daarvan is dat je misschien minder goed slaapt. Gelukkig hebben wij enkele handige tips.


Laat negatieve gedachten los

Als je niet meteen in slaap valt, spoken er allerlei gedachten door je hoofd. Bijvoorbeeld “Ik moet nu slapen, want ik heb 8 uur slaap nodig” of “Als ik slecht slaap, functioneer ik morgen niet”. Dat geeft je nog meer stress. Probeer dit soort gedachten daarom los te laten en aanvaard de situatie. Dan kun je je beter ontspannen.

Zorg voor genoeg daglicht
Je brein leidt uit de hoeveelheid licht af wanneer het dag en nacht is. Het is dus goed voor je biologische klok als je zorgt voor genoeg daglicht. Ga overdag veel naar buiten. ‘s Nachts slaap je het beste in een koele, donkere kamer.

Houd een vast ritme aan
Je slaapt beter als je een vast ritme hebt. Sta dus elke dag rond hetzelfde uur op en ga op een vast tijdstip naar bed, ook in het weekend. Dat geeft je dag structuur. Het is niet verstandig om overdag bij te slapen of lang in bed te blijven liggen.

Plan een moment om te piekeren

Geef jezelf een vast moment op de dag om te piekeren. Het beste is om dat moment niet vlak voor het slapengaan, maar eerder op de dag te plannen. Schrijf al je gedachten en zorgen op. Zo maak je je hoofd leeg. Spreek met jezelf af dat je morgen pas weer over deze dingen mag nadenken.

Gebruik geen beeldschermen vlak voor het slapengaan
In beeldschermen zit blauw licht. Dit blauwe licht remt de slaapstoffen in je hersenen af, waardoor je slechter in slaap valt. Beperk daarom je schermtijd tot 2 uur voordat je naar bed gaat. En gebruik je slaapkamer ook echt alleen om te slapen, dus bijvoorbeeld niet om tv te kijken of nog even je smartphone te checken.

Sfeerbeeld_round_Stress door corona Deze tips helpen je om toch goed te slapen

Volg niet te veel het nieuws
In deze coronatijd hoor je veel zorgwekkende berichten op het nieuws. Deze activeren het overlevingsmechanisme in je brein. Daardoor ben je veel alerter dan normaal en slaap je misschien slechter. Kijk daarom maar één keer per dag naar het nieuws. Je hebt zelf namelijk geen invloed op deze hele situatie, ongeacht hoeveel je erover weet.

Drink geen alcohol om in slaap te vallen
Alcohol zorgt er misschien voor dat je sneller in slaap valt, maar dat is een chemische slaap. Dat betekent dat je minder diep slaapt en niet uitgerust wakker wordt. Drink daarom net beter geen alcohol.

Zorg voor voldoende ontspanning
Ontspanning is erg belangrijk om beter te slapen. Ga overdag voor actieve ontspanning, zoals sporten of een lange wandeling. ‘s Avonds is het beter om passief te ontspannen. Kies dan liever voor rustmomenten of ontspanningsoefeningen.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer