Kruidvat BLOG

Slapen: hoelang moet je slapen?

Article_header_202129GE2 - Slapen hoelang moet je slapen

Als mens heb je slaap nodig. Als je slecht of niet genoeg slaap, vermindert je concentratievermogen en word je sneller geïrriteerd. Je lichaam en geest hebben slaap nodig om te herstellen van de dag. Maar wat gebeurt er eigenlijk precies als je slaapt? En hoeveel slaap heb je elke nacht nodig? Je ontdekt het hier!

Wat is slaap?

Wat slaap precies is, is een goede vraag. Je sluit je ogen en voor je gevoel vertrek je naar een andere wereld. Het is een soort staat van rust waarin je lichaam terechtkomt. Hierin is het voor zowel je lichaam als geest mogelijk om volledig tot rust te komen en de dag te verwerken. Zonder slaap kun je niet goed functioneren.

Waarom is slapen belangrijk?

Slapen, we doen het allemaal. Maar waarom eigenlijk? Dit zijn de belangrijkste redenen:

• Tijdens je slaap verwerken je hersenen de gebeurtenissen van de dag. Ze herstellen daarna en zijn dan weer klaar voor de nieuwe dag.
• Een goede nachtrust verhoogt je productiviteit en concentratie.
• Slaap heeft invloed op je immuunsysteem. Als je genoeg slaapt, is je weerstand hoger.
• Je slaap beïnvloedt je humeur en emoties. Klinkt herkenbaar, niet? Als je een minder goede nacht hebt gehad, ben je vaak sneller geïrriteerd en humeuriger.

Wat gebeurt er als je slaapt?

Melatonine speelt een belangrijk rol bij je slaap. Dit hormoon geeft je lichaam een seintje wanneer het tijd is om te gaan slapen. Je lichaam maakt in de avond en nacht meer melatonine aan waardoor je in slaap valt. De product neemt in de ochtend weer af waardoor je wakker wordt.

Terwijl je slaapt, gebeurt er van alles in je lichaam. Je lichaam is niet alleen druk bezig met het verwerken en herstellen van de dag, maar verschillende lichaamsprocessen veranderen ook. Als je slaapt:

• Daalt je lichaamstemperatuur ongeveer 1 graad;
• Vertraagt je hartslag;
• Adem je minder lucht in;
• Neemt de hoeveelheid stresshormonen af en de hoeveelheid groeihormonen toe;
• Produceer je minder speeksel en urine;
• Verandert je hersenactiviteit.

Sfeerbeeld_202129GE2 - Slapen hoelang moet je slapen

Slaapcyclus

Tijdens de nacht gaat je lichaam door verschillende slaapcycli. In deze slaapfasen zit een vaste volgorde:

1. Sluimerfase
2. Lichte slaap
3. Diepe slaap
4. Droomslaap

In de eerste drie fasen komen zowel je lichaam als geest goed tot rust. Deze kernslaap is belangrijk voor een goede nachtrust. De eerste drie fasen noem je ook wel de non-REM-slaap. De laatste, diepe fase noem je de REM-slaap.

Per nacht maak je ongeveer vier tot vijf keer alle slaapcycli door, waardoor je de nieuwe dag fris begint.

Sluimerfase

Tijdens het eerste slaapstadium ‘hang’ je vaak tussen wakker zijn en slapen in. Je lichaamstemperatuur daalt en je spieren ontspannen. Je slaapt langzaam in. Deze fase duurt meestal 3 tot 5 minuten. Ken je dat gevoel dat je bijna slaapt en je plotseling het gevoel hebt dat je valt? Dit is een zogenaamde slaapstuit. Hierbij spannen de spieren in je armen of benen even kort aan en word je weer wakker. In deze eerste fase word je ook nog snel van geluiden om je heen wakker.

Lichte slaap

Na de sluimerfase kom je in een lichte slaap. Dit is het echte begin van je slaap. Je wordt niet meer zo makkelijk wakker van geluiden. Deze fase duurt ongeveer 30 tot 40 minuten.

Diepe slaap

Na je lichte slaap kom je in een slaapfase waarin je heel ontspannen bent, je ademhaling diep is en je hartslag regelmatig en langzaam. Je bent in een diepe slaap.

Droomslaap

Na deze diepe slaap volgt de droomslaap. Deze fase wordt ook wel de REM-slaap genoemd vanwege de snelle oogbewegingen, de zogeheten Rapid Eye Movements. Je spieren zijn dan nog volledig ontspannen, maar je hersenen zijn volop bezig. In deze fase droom je ook. Op die manier verwerk je de dag en werk je als het ware je geheugen bij. De REM-slaap kost daarom ook veel energie.

Hoelang moet je slapen?

Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen. Vlak na de geboorte slapen baby’s vaak zo’n 16 tot 18 uur per dag. Tot de leeftijd van 15 jaar neemt dit aantal af tot gemiddeld zo’n 8 uur per nacht. Volwassenen slapen gemiddeld 6,5 tot 8,5 uur per nacht.
Hoeveel slaap iemand nodig heeft, verschilt per persoon. Je hebt zowel mensen die met weinig slaap toe kunnen als mensen die veel slaap nodig hebben.

Kun je bijslapen

Heb je een korte nacht gemaakt doordat je tot laat bij vrienden was? Dan ga je waarschijnlijk de avond erna op tijd naar bed om wat slaap in te halen. Dit werkt deels, maar echt bijslapen is niet mogelijk. Af en toe een nachtje wat korter slapen is geen probleem, maar let wel op dat je niet structureel te weinig slaapt. Dat kan namelijk voor een chronisch slaaptekort zorgen.

Kun je teveel slapen?

Naast oppassen met te weinig slaap, moet je ook niet teveel slapen. Misschien herken je het wel, want na een nacht met veel uren slaap, voel je je overdag soms vermoeider dan na een nacht met minder slaap. Te lang slapen is dan ook zeker niet goed voor en verhoogt zelfs het risico op bijvoorbeeld een beroerte.

Als je veel slaapt, maar toch moe bent, kan dat veroorzaakt worden doordat je niet goed slaapt of last hebt van bijvoorbeeld slaapapneu. Probeer daarom een goed slaapritme aan te houden waarbij je elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en rond dezelfde tijd weer opstaat. Vermoed je dat je slaapapneu hebt? Ga dan naar je huisarts.

Heerlijk slapen

Slapen; we doen het allemaal. Gemiddeld heeft een volwassen 6,5 tot 8,5 uur slaap per nacht nodig. Tijdens de nacht doorloopt je lichaam verschillende slaapfasen die elk hun eigen doel hebben. Je lichaam heeft een goede nachtrust nodig om lichamelijk en geestelijk te herstellen. Slaap je te veel of te weinig? Dan kan dit voor problemen zorgen.

close

Previous Article

Hormonen: alles over je hormoonhuishouding
close

Next Article

Libido: wat is het en hoe wordt het beïnvloed...