Mis jij ook je gewoonteloopjes? Zo voorkom je stijve spieren

Header_Mis jij ook je gewoonteloopjes Zo voorkom je stijve spieren

Elke dag bewegen kan ook binnenshuis

De timing van het coronavirus kon bijna niet slechter. Want nu het eindelijk mooi weer is, moet je misschien wel binnen blijven omdat je klachten hebt. En waar sommigen van ons de ruimte van een tuin hebben, hebben anderen minder geluk en strekt de leefruimte zich voorlopig tot de voordeur of het balkon.

Dat is niet alleen heel erg jammer, maar het zorgt er ongemerkt ook voor dat je veel minder beweegt. Je gewoonteloopjes zoals je dagelijkse blokje om, een wandeling naar de supermarkt of een bezoek aan familie vallen ineens weg. En dat scheelt veel. Deze gewoonteloopjes zorgen ervoor dat je spieren soepel blijven en je bloedsomloop gestimuleerd wordt. Als je niet je dagelijkse loopje hebt, kan dat zorgen voor stijve spieren en bijbehorende ongemakken. Het beste antwoord daarop is bewegen. Maar wat doe je als dat niet kan? Wij hebben 3 tips voor je verzameld.

1. Beweeg binnenshuis

Het is even wennen, maar met een beetje improviseren lukt binnenshuis bewegen vaak prima. Zoek bijvoorbeeld online naar oefeningen die bij jouw situatie passen en doe deze mee. Of beweeg mee met een van de vele beweegprogramma’s die dagelijks op televisie te vinden zijn. Bijkomend voordeel van deze laatste optie is dat ze iedere dag op een vast moment beginnen en eindigen. Dat zorgt voor structuur en maakt het makkelijker vol te houden.

2. Gebruik een spierbalsem

Gebruik ter ondersteuning van je stijve en gespannen spieren een spierbalsem, bijvoorbeeld de Kruidvat Spierbalsem. De combinatie van etherische oliën bevordert de doorbloeding van je spieren, wat ze soepeler maakt. De balsem ontspant en verfrist bij vermoeidheid. Je spieren worden warm en soepel, en dat is een weldaad voor stramme, gevoelige en stijve spieren.

3. Wees creatief

Vind je het lastig en ongezellig om alleen te bewegen? Spreek dan met familie en vrienden af om online samen te bewegen. Oefeningen kun je online vinden, maar ook zelf bedenken. Hoe leuk is het als iedereen een oefening bedenkt!

Heb je geen sportattributen zoals gewichten of een matje? Ook daarvoor heb je meer in huis dan je denkt. Een badmat is een goede anti-slipbasis en beschermt tegen de harde vloer. En gewichten zijn eenvoudig te vinden in de vorm van pakken suiker of (half) gevulde flessen water.

Zet ‘m op!

Sfeerbeeld -Mis jij ook je gewoonteloopjes Zo voorkom je stijve spieren

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer