Kom tot rust met deze 5 mindfulnesstechnieken

Header_Mindfulnesstechnieken om tot rust te komen

Het moderne leven kan behoorlijk stressvol zijn. En dan is het soms moeilijk om met beide voeten op de grond te blijven staan. Dankzij je smartphone heb je 24 uur per dag, 7 dagen per week toegang tot slecht nieuws en e-mails van je werk. En als je niet oppast, ben je daar in je hoofd ook 24 uur per dag, 7 dagen per week mee bezig.

Mindfulness is een manier om hiermee om te gaan. Mindfulnessoefeningen helpen je in het nu te blijven en helder na te denken, in plaats van je zorgen te maken over de toekomst. Hieronder volgen een paar eenvoudige technieken om mee te beginnen.

Heb je last van ernstige angstgevoelens? Zoek dan altijd hulp, bijvoorbeeld door contact op te nemen met je huisarts.

Ademhalingsoefeningen

Voel je je onrustig of gestrest? Probeer dan eens deze snelle oefening: adem in en vul je longen terwijl je tot 6 telt. Tel vervolgens tot 10 terwijl je uitademt. Herhaal dit 10 keer. Door langzamer te ademen, dwing je je lichaam om meer kooldioxide vrij te geven. Hierdoor vertraagt je hartslag en word je rustiger.

Ankeren

Een goede manier om te aarden of te ‘ankeren’ is je concentreren op het onderste deel van je lichaam. Ga op een stoel zitten met je voeten plat op de grond en concentreer je op hoe je voeten op de vloer aanvoelen. Verplaats je aandacht naar je benen. Voelen ze zwaar of licht? Combineer dit met de ademhalingsoefening hierboven om weer rust in je hoofd te krijgen.

Een dagboek bijhouden

Als je hoofd als een wasmachine voelt waarin steeds dezelfde gedachten rondtollen, kun je deze gedachten het beste op papier zetten. Schrijf je zorgen in een dagboek. Dit is een veilige manier om er objectief naar te kijken en meer duidelijkheid te krijgen, zonder dat je hierbij wordt beïnvloed door je emoties. Vraag jezelf bijvoorbeeld af welk advies je zou geven als iemand anders deze gedachten zou hebben.

Geleide meditatie

Geleide meditatie is een hele goede manier om je te concentreren in het nu en jezelf te leren je gedachten niet te laten ontaarden in paniek. Er zijn een heleboel apps die dagelijkse coachingsessies van 10 minuten bieden. Daarbij vertelt een expert je wat je moet visualiseren en waar je je op moet concentreren om te voorkomen dat je gedachten met je aan de haal gaan. Zoek een rustig plekje op, zet je koptelefoon op en je bent er helemaal klaar voor!

Trek de natuur in

Als je bijna de hele dag naar een computer- of telefoonscherm zit te kijken, is een wandeling in het park of het bos een goede afleiding. Geniet van de eenvoudige schoonheid van de natuur. Dit helpt je om dingen in perspectief te zien en om je gedachten even los te laten. Concentreer je op alles wat je ziet en hoort en geniet van de zon en de frisse lucht!

Sfeerbeeld -Mindfulnesstechnieken om tot rust te komen

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer