Buikgriep? Dit kun je het beste eten

Header_Buikgriep Dit kun je het beste eten

Wat mag je eten als je buikgriep hebt?

Ben je misselijk, heb je buikpijn of diarree en moet je overgeven? Dan bestaat er de kans dat je buikgriep hebt. Heel vervelend! Gelukkig gaat het meestal vanzelf wel over. Lees hier wat je bij buikgriep het beste kunt eten om je lichaam te helpen.

Wat is buikgriep?

Aan de binnenkant van je maag en darmen zit slijmvlies. Bij buikgriep raakt dit slijmvlies ontstoken. De boosdoener is meestal een virus en soms een bacterie. Deze komen meestal via je mond in je maag of darmen terecht.
Als je buikgriep hebt, heb je vaak diarree of moet je overgeven. Daarnaast ben je soms misselijk en heb je buikpijn, hoofdpijn of koorts. Als je veel moet overgeven en/of zware diarree hebt, bestaat er de kans dat je uitdroogt. Het belangrijkste advies bij buikgriep is dan ook om veel water te drinken.

Heel belangrijk: veel water drinken

Als je buikgriep hebt, verlies je veel vocht. Door goed te blijven drinken voorkom je dat je uitdroogt en voel je je snel weer wat beter. Probeer de hele dag door kleine beetjes te drinken. Het is het beste om gewoon water te drinken en vruchtensappen en frisdrank even te laten staan.

Wat moet je eten als je buikgriep hebt?

Als je buikgriep hebt, mag je eigenlijk alles gewoon eten. Eet vooral waar je trek in hebt. Je lichaam kan de voedingsstoffen goed gebruiken. Het is goed om te weten dat je darmen de helft van het voedsel altijd opnemen, zelfs als je flink last hebt van diarree.

Als je ziek bent, heeft je lichaam behoefte aan verantwoord voedsel. Dit is daarom goed om te eten als je buikgriep hebt:

  •  Heb je weinig zin in eten? Neem dan een kopje soep. Zo krijg je vocht én vitamines binnen. Als je je eten maar moeilijk binnenhoudt, is het prima om gewoon een kopje bouillon te drinken.
  •  Waar je normaal misschien meestal voor volkoren brood en pasta gaat, is het nu beter om deze even in de kast te laten liggen. Ze prikkelen je maag en darmen en dat is niet fijn. Neem daarom liever wat wit brood of witte rijst. Nog een voordeel: deze producten hebben een licht constiperend effect, wat je diarree kan verminderen.
  • Je geeft je maag ook rust door wat droger voedsel te eten, zoals koekjes en beschuit. Kies dan natuurlijk wel voor simpele biscuits en niet voor een vette boterkoek.
  • Zoute crackers helpen tegen misselijkheid en zijn vaak goed weg te krijgen, ook als je geen trek hebt. Het zout helpt je om tekorten aan natrium en chloride in je lichaam weer aan te vullen.
  • Yoghurt is licht voor je maag en goed voor het herstel van je darmflora. Ook geeft het je weer wat energie. Eet natuurlijk niet meteen het hele pak yoghurt leeg, want dat vindt je maag minder leuk.
  • Gember helpt tegen misselijkheid en maakt je maag rustig. Maak bijvoorbeeld een heerlijk kopje gemberthee of kauw op een stuk gember.

Hopelijk voel je je zo snel beter!

Sfeerbeeld_round_Buikgriep Dit kun je het beste eten

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer