Kruidvat BLOG

Fitness: alles over cardio en krachttraining

Article_header_Alles over fitness

Fitness is ideaal om gezond en fit door het leven te gaan. Je hebt niet veel nodig om het uit te voeren en je bepaalt zelf de intensiteit van je work-out. Ben jij benieuwd welke soorten fitness er zijn en hoe jij het beste kunt fitnessen? We vertellen je hoe je begint met fitness!

Wat is fitness?

Fitness is een verzamelnaam voor lichamelijke beweging die voornamelijk in de sportschool beoefend wordt. Dit wordt gedaan met behulp van fitnessapparaten, zoals een crosstrainer of loopband. Er zijn ook work-outs zonder fitnesstoestellen die je op de grond uitvoert, zoals push-ups of buikspieroefeningen.

Je kunt de oefeningen alleen uitvoeren, met een vriend, in groepslessen of met een personal trainer. Naast de sportschool is het ook mogelijk om thuis te fitnessen. Je kunt dan work-outs uitoefenen met hometrainers en andere fitnessapparatuur voor thuis of door online groepslessen te volgen.

Fitness is zeer populair omdat het divers en toegankelijk is. Fitnessen heeft namelijk een heel laagdrempelige instap; je kan zo licht of zwaar sporten als je zelf wil. Daarbij kent fitness veel voordelen. Je voelt je snel fit en vermindert lichamelijke klachten, zoals rugpijn of een hoog cholesterolgehalte. Fitness kent twee onderdelen: krachttraining en cardio. Je kunt zelf kiezen of je beide onderdelen beoefent, of slechts een van de twee.

Krachttraining

De naam geeft het al een beetje weg; krachttraining richt zich op het versterken van je lichaam. Dit wordt meestal gedaan met behulp van gewichten of fitnessapparatuur, maar dat verschilt per work-out. Tijdens krachttraining maak je korte en explosieve bewegingen die je verbranding stimuleren, waardoor krachttraining ook een goede manier is om af te vallen.

Binnen de krachttraining kennen we twee verschillende soorten: compound oefeningen en isolatie oefeningen. Compound oefeningen bestaan uit work-outs die meerdere spieren trainen. Bij isolatie maak je gebruik van oefeningen die zich volledig richten op één spier. Veel mensen die aan fitness doen, kiezen ervoor zich op één spiergroep per fitness-sessie te richten.

Cardio

Cardio is gericht op het verbeteren van je uithoudingsvermogen, maar ook op lenigheid, coördinatie en snelheid. In tegenstelling tot krachttraining draait cardio om het maken van langdurige oefeningen, zodat zuurstof makkelijker door je bloed en spieren opgenomen wordt.

Houd je een oefening niet lang vol? Dan wordt er niet voldoende zuurstof opgenomen en is je conditie niet op peil. Houd je lastige oefeningen wel makkelijk vol? Dan wordt de zuurstof dus wel goed opgenomen en is je conditie in orde. Alsnog kan je doel dan natuurlijk zijn om nog fitter te worden!

Fitnesstips

Zit jij eraan te denken om te beginnen met fitness, maar weet je niet zo goed waar je op moet letten? We helpen je graag een handje met deze vijf fitnesstips:

1. Doe een warming-up zodat je spieren niet overbelast raken.
2. Stel doelen op en maak een sportschema. Train eerst eenmaal per week en bouw je schema vanaf daar op.
3. Geef je lichaam rust na een work-out, zodat je spieren kunnen herstellen. Het herstellen van een spiergroep duurt gemiddeld 24 tot 72 uur.
4. Train nooit dezelfde spiergroep twee dagen achter elkaar. Hierdoor krijgen je spieren niet de kans om te herstellen en kunnen blessures ontstaan. Ga dus om de dag voor één intensieve work-out.
5. Eindig je work-out altijd met een cool-down, zodat je spieren niet verkrampen.

Sfeerbeeld_round_title_word_file-9

Beginnen met fitness

Zoals je hierboven gelezen hebt is fitness een effectieve manier om voor een gezonde levensstijl te gaan. Bij fitness bepaal je namelijk zelf of je graag aan je kracht werkt (krachttraining), je uithoudingsvermogen (cardio) of een combinatie van de twee. Dit kun je alleen doen, met een vriend, in een groepsles of met een personal trainer.

Fitness beoefen je over het algemeen in de sportschool, maar kan ook thuis op hometrainers of via een online les. Al deze verschillende mogelijkheden heeft fitness vandaag de dag zo populair gemaakt. Wil jij graag beginnen met fitness? Zorg ervoor dat je spieren goed warm zijn voor de workout en gun je lichaam daarna rust, zodat je spieren zich kunnen herstellen.

close

Previous Article

Hooikoorts: symptomen en behandelingen
close

Next Article

De top 5 gezondste sporten