Kruidvat BLOG

Examenstress? Tips om ermee om te gaan

Article_header_17_Examenstress

Zit je met je neus in de boeken? Dan ben je je vast aan het voorbereiden op de eindexamens. Je voelt de spanning, slaapt slechter en hebt meer zin om te snoepen dan normaal. Herkenbaar? Dan heb je vast last van examenstress. Wat is dit precies en wanneer wordt de spanning ongezond? Hier ontdek je alles over examenstress.

Wat is examenstress?

Examenstress, ook wel examenvrees genoemd, is het ervaren van overmatige spanning wanneer je aan het leren bent voor een examen of een examen aan het maken bent. Deze vorm van spanning is afgeleid van faalangst, alleen ben je bij faalangst voor meer punten bang.

Wanneer je examenstress hebt, voel je je onzeker. Je vraagt je af of je alles wel goed genoeg kent en of je voldoende hebt geleerd. Hoe dichterbij het examen komt, hoe spannender het wordt. Zo’n spannende gebeurtenis brengt vaak stress met zich mee, waardoor je je onrustig voelt.

Symptomen van examenstress

Bij examenstress ben je bang om de controle kwijt te raken en voel je je gespannen. Wat als je straks ineens niks meer weet of het niet haalt? Je begint steeds meer te twijfelen aan jezelf en wordt warrig. Naast deze mentale klachten, kun je ook last krijgen van lichamelijke klachten, zoals:

  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Misselijkheid
  • Slecht slapen
  • Zweterige en trillende handen
  • Rode vlekken
  • Stijfheid in je lichaam

Oorzaak van examenstress

Bij spanning maakt je lichaam adrenaline aan. Afhankelijk van de situatie reageer je positief of negatief op de spanning. Wanneer je positief reageert op de spanning, word je alerter en sta je als het ware klaar om het probleem op te lossen. Sommige mensen raken dus gemotiveerder en maken goed gebruik van deze gezonde spanning. Anderen ervaren de spanning als negatief en voelen zich gestrest en angstig. Door de stress begin je te twijfelen en kun je je minder goed concentreren.

Wat te doen tegen examenstress?

Voel jij je gestrest en maak je je zorgen dat je je examens niet gaat halen? Dat is heel vervelend, want hierdoor kun je zowel mentale als lichamelijk klachten ervaren. Wil jij graag je examenstress verminderen? Bekijk dan onze tips tegen examenstress:

1. Maak een planning en begin op tijd met leren
2. Slaap voldoende
3. Creëer een rustmoment; blijf niet constant doorleren
4. Blijf in beweging
5. Beloon jezelf
6. Blijf positief denken
7. Drink niet teveel cafeïne op een dag

5-Kruidvat-Merk-producten-verkozen-tot-Huismerkproduct-van-het-Jaar-2021-sfeerbeeld

Natuurlijke middelen tegen examenstress

Er bestaan geen medicijnen tegen examenstress. Er zijn wel natuurlijke middelen die je kunnen helpen kalmeren en je een rustig gevoel kunnen geven. We zetten ze voor je op een rij:

  • Citroenmelisse
  • Passiflora
  • Valeriaan
  • Ginseng

Deze natuurlijke ingrediënten kun je op verschillende manieren tot je nemen. Zo zijn er studeerpillen die de concentratie verhogen, maar je kunt deze kruiden ook als druppels innemen of er een thee van zetten.

Van gezonde spanning naar faalangst

Bij sommige mensen kan gezonde spanning omslaan in faalangst. Zij zijn zo bang om fouten te maken dat zij deze ook echt gaan maken. Hierdoor worden ze nog onzekerder. Stress belemmert je op deze manier dan bij je examen.

Leer goed om te gaan met deze gedachten. Praat erover met mensen in je vertrouwde omgeving. Belemmeren de klachten je enorm bij het doen van examens? Neem dan contact op met je huisarts. Hij kan je doorverwijzen naar een specialist.

close

Previous Article

Beginnende keelpijn: hoe voorkom je erger?
close

Next Article

opvliegers tijdens de menopauze? Check onze t...