Kruidvat BLOG

Buikvet verbranden: snel buikvet verliezen

Article_header_18_Buikvet verbranden snel buikvet verliezen

Om maar met de deur in huis te vallen: we hebben bijna allemaal buikvet. En dat is maar goed ook, want dit laagje beschermt je organen. Zelfs mensen met een strakke, platte buik hebben een beetje buikvet. Maar net als bij zoveel dingen is teveel buikvet niet goed voor je. Toch kan het erg lastig zijn om er vanaf te komen. Tot vandaag! Wij vertellen je hier wat buikvet precies is én geven je tips om buikvet te verliezen.

Wat is buikvet?

Buikvet is het laagje vet dat rondom je buik zit. Meestal zit dit laagje vet onder en tussen je huid en bovenop je spieren. Omdat het vet direct onder je huid zit, zie je het snel als het meer wordt. Je krijgt dan al gauw het bekende buikje of die love handles. Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat je buikvet krijgt, zoals erfelijkheid, ongezonde voeding, stress, roken en ziekte.

Je lichaam slaat daarnaast ook vet in je buikholte op. Zo zit er bijvoorbeeld vet rondom je lever en maag. Dit noem je visceraal vet.

Verschil buikvet en visceraal vet

Buikvet is het vet dat je ziet. Het voelt zacht aan en is vast te pakken. Buikvet is minder ongezond dan visceraal vet. Visceraal vet wordt ook wel ongezond vet of orgaanvet genoemd. Je hebt een klein laagje van dit vet nodig om je organen te beschermen, maar als je er teveel van hebt kan dit voor problemen met je gezondheid zorgen, zoals hart- en vaatziekten, een hoog cholesterolgehalte en een hoge bloeddruk.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Tussen mannen en vrouwen is er een verschil in buikvet. Zo slaan mannen overtollig vet voornamelijk op hun buik op, terwijl het bij vrouwen ook op hun dijen en heupen komt. En helaas, voor vrouwen is het moeilijker om dit vet te verliezen. Je lichaam bouwt namelijk wat vetreserves op zodat je voldoende energie hebt als je in verwachting zou raken.

Hoe verbrand je buikvet?

Wil je buikvet verliezen, en het liefst snel? Dan moeten we je helaas teleurstellen. Het is niet mogelijk om specifiek buikvet aan te pakken. Als je buikvet wilt verliezen, zit er niets anders op dan je hele lichaam aan te pakken. Je gaat dan buikvet kwijtraken, maar ook op andere plekken vet verbranden.

Hoe je dat doet? Dat is door minder calorieën binnen te krijgen dan dat je verbrandt. Je zorgt er zo voor dat je lichaam vet, en op den duur dus ook buikvet, gaat verbranden. Welke vetreserves je lichaam als eerste aanpreekt, verschilt per persoon. Dus wees niet ongerust als je misschien eerst op je heupen vet verliest, je buik komt vanzelf ook aan de beurt.

Tips

Je wilt natuurlijk het liefst snel buikvet verliezen. Maar onthoud hierbij dat het beter is om je leefstijl structureel aan te pakken en zo steeds een beetje af te vallen dan dat je in een keer heel veel gewicht verliest. Vaak komt het er dan ook snel weer aan.

Wil je buikvet verliezen? Dan gaan deze tips je helpen:

• Pas je voeding aan.
• Zorg voor voldoende slaap en vermijd stress.
• Combineer cardio-oefeningen met krachttraining.

Sfeerbeeld_18_Buikvet verbranden snel buikvet verliezen

Pas je voeding aan

In je strijd tegen overtollig buikvet is het aanpakken van je voedingspatroon je eerste stap. Want geef maar toe, ook jij laat je waarschijnlijk verleiden tot ongezonde eetkeuzes. Wil je daar verandering in brengen? Laat je bij je keuze voor eten dan leiden door deze richtlijnen:

1. Eet vezelrijk. Voedingsvezels geven je sneller een vol gevoel en zorgen ervoor dat je darmen beter werken. Hierdoor haalt je lichaam meer voedingstoffen uit je voedsel. Vezels vind je in volkoren producten, fruit, groente en noten.
2. Eet voldoende eiwitten, deze zorgen er namelijk voor dat je minder trek hebt en geven je langer een vol gevoel. Eiwitten zitten in vlees, eieren, vis, soja, noten en zaden.
3. Eet minder koolhydraten. Helemaal geen koolhydraten eten is niet goed, want je lichaam heeft er wel een beetje van nodig. Maar het is beter om bewerkte koolhydraten, zoals witbrood en witte pasta, te laten staan.
4. Vermijd producten met toegevoegde suikers. Snoep, koekjes en ook ketchup zitten vol suikers en die zijn niet goed voor je. Laat deze producten daarom liever staan.
5. Drink voldoende (1,5 tot 2 liter per dag), maar laat frisdrank en sap staan. Deze laatste twee zitten namelijk vol met suiker en dat is niet gezond. Houd je niet zo van water drinken? Verrijk je water dan door er wat citroen- en limoenpartjes of verse munt aan toe te voegen.
6. Drink niet teveel alcohol. Als je veel alcohol drinkt, slaat je lichaam meer vet op. Zo ontstaat bijvoorbeeld dat bekende bierbuikje.

Zorg voor voldoende slaap en vermijd stress

Bij een gezonde levensstijl horen ook voldoende slaap en zo min mogelijk stress. Voor een goede nachtrust is ritme en regelmaat erg belangrijk. Probeer elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd op te staan. Je lichaam heeft deze rust hard nodig.

Vermijd daarnaast stress en situaties die je stress opleveren. Stress is ongezond. Niet alleen omdat je door stress soms meer zin hebt in (ongezond) voedsel, maar ook omdat je lichaam dan in een soort overlevingsstand gaat en vetreserves opslaat.

Combineer cardio-oefeningen met krachttraining

Beweging is heel belangrijk als je calorieën wilt verbanden. Vaak denk je dan direct aan cardio omdat je hierbij veel energie verbrandt. Maar vergeet ook niet krachtoefeningen aan je work-out toe te voegen. Met krachttraining verbrand je namelijk tot dagen na je sportsessie nog calorieën. Ook bouw je je spieren op wat je stofwisselingen ten goede komt. Het is dus goed om zowel cardio- als krachttraining te doen.

Meest gemaakte fouten

Over het verliezen van buikvet wordt veel gezegd en er zijn talloze adviezen te vinden. De meest gemaakte fouten bij het snel verliezen van buikvet zijn:

• Een streng dieet volgen.
• Alle vetten vermijden.
• Buikspieroefeningen doen.

Een streng dieet volgen

Om vet te verliezen denk je natuurlijk direct aan diëten. Maar een streng dieet is op de lange termijn minder effectief dan het structureel aanpassen van je voeding. Een dieet volg je vaak voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld enkele weken of maanden. Maar daarna verval je weer in je oude gewoontes en zitten die kilo’s en vetten er zo weer aan. Als je je voedingspatroon structureel aanpast, zie je misschien pas later effect, maar behoud je dit effect wel.

Alle vetten vermijden

Dat vet eten zorgt voor meer vet op je lichaam is absoluut niet waar. Er zijn namelijk ook allerlei gezonde vetten, zoals olijfolie en vette vis. In vette vis zitten omega 3 vetzuren die ervoor zorgen dat je minder trek hebt én ervoor zorgen dat je meer vet verbrandt. Eet dus twee tot drie keer per week vette vis, zoals zalm, makreel of tonijn.

Buikspieroefeningen doen

Als je specifiek vet rondom je middel wil verliezen, is het superverleidelijk om elke dag wat buikspieroefeningen te gaan doen. Maar helaas, deze hebben weinig effect. Ze versterken je buikspieren wel, maar het vetlaagje gaat er niet door weg. Sterker nog, met deze oefeningen verbrand je maar heel weinig calorieën.

Buikvet kwijtraken: aan de slag!

Wil je snel buikvet verliezen? Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Door gezond te eten en drinken, voldoende te bewegen en goed om je rust te denken verbrand je vet, en dus ook buikvet. En daarmee help je je gezondheid!

close

Previous Article

De overgang: wat zijn de symptomen?
close

Next Article

Afvallen: tips, dieet & bewegen