5 tips voor een betere nachtrust

Header_Tips voor een betere nachtrust

Veel mensen vinden slapen iets heel normaals. Maar als je slecht slaapt, weet je hoe waardevol een goede nachtrust is. Als je slecht slaapt ben je overdag niet alleen suf, het kan ook gevolgen hebben voor je humeur en je fysieke gezondheid, je kunt er zwaarder door worden en je immuunsysteem kan worden aangetast. Hoe vaker je wakker ligt, hoe meer zorgen je je begint te maken. En dan wordt de kans op een goede nachtrust nog kleiner. Gelukkig kan je hier zelf iets aan doen met onze tips!

Tip 1: evalueer de ruimte waarin je slaapt

Associeert je brein je slaapkamer met ontspanning en slaap? Zo niet, hoe kun je deze ruimte dan aanpassen? Als je vanuit huis werkt, is het belangrijk dat je je laptop niet meeneemt naar bed of lang wakker blijft om mailtjes te beantwoorden op je telefoon. Zorg dat de ruimte waar je slaapt schoon en opgeruimd is en dat de temperatuur aangenaam is. Je matras en kussens moeten zo comfortabel mogelijk zijn.

Tip 2: kom een paar uur voor het slapengaan tot rust

Als je tot laat wakker blijft om het nieuws te kijken of naar het scherm van je smartphone te staren, wordt je brein gestimuleerd en val je minder snel in slaap als je eenmaal in bed ligt. Kies voor het slapengaan voor ontspannende activiteiten. Neem bijvoorbeeld een lang bad, doe een rustige yoga- of meditatiesessie of lees een boek. En probeer thuis geen verhitte debatten of langdradige gesprekken met andere personen te houden als je in de slaap-mood wilt komen.

Tip 3: minder alcohol en cafeïne

Een glas wijn is natuurlijk heerlijk om te ontspannen na een lange dag, maar de alcohol kan je slaappatroon verstoren en je kunt er 's nachts door wakker komen te liggen. Ook is het beter om na 4 uur 's middags geen cafeïne meer te drinken. Die kan namelijk nog uren in je lichaam blijven waardoor je onrustiger bent en minder snel in slaap valt.

Tip 4: probeer overdag niet te slapen

Een 'power nap’ lijkt misschien een goede strategie om de dag door te komen als je de nacht ervoor slecht hebt geslapen, maar de kans is groot dat je 's avonds dan weer niet moe bent en je de natuurlijke slaapcyclus van je lichaam verstoort. Dus probeer vol te houden totdat het bedtijd is. Probeer elke dag ook ongeveer op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Dan weten je hersenen dat het tijd is om rustig aan te doen en te gaan slapen.

Tip 5: zoek het daglicht op wanneer je wakker bent

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die slaapproblemen hebben erg gebaat zijn bij daglicht. Door daglicht weet je lichaam wanneer het tijd is om wakker te worden en om te slapen. Probeer tijd buiten door te brengen en zorg ervoor dat je werkplek in de buurt van een raam is, zodat je voldoende daglicht ziet als je de hele dag op kantoor zit. Als je door het klimaat of het seizoen maar weinig zonlicht te zien krijgt, dan is het een goed idee om te investeren in een daglichtlamp.

Slaap je al weken- of maandenlang slecht? Raadpleeg dan je huisarts.

Ben jij benieuwd naar ons hele health assortiment? Ga dan snel naar de webshop!

Sfeerbeeld -Tips voor een betere nachtrust

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer