5 tips om in beweging te blijven

Article_header_5 tips om in beweging te blijven

“Iedere dag sporten en bewegen is gezond”. Of: “je moet iedere dag minimaal 10.000 stappen zetten!”. Het zijn uitspraken die je steeds vaker hoort. Zeker nu veel mensen lange dagen zonder goede bureaustoel thuis werken, is het extra belangrijk om voor voldoende beweging te zorgen. Maar hoe eigenlijk? En waarom is bewegen zo belangrijk? Wij leggen het je uit en geven je 5 tips om meer te bewegen.

● Waarom is bewegen zo belangrijk?
● Bewegen voor de ademhaling en bloedsomloop
● Bewegen voor je gewrichten
● Bewegen voor je cholesterol, suikergehalte en hart- en vaatziekten
● Bewegen voor je mentale gesteldheid
● 5 tips om in beweging te blijven

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Veel bewegen is om meerdere redenen belangrijk. Zeker als je een zittend beroep hebt; dan zul je extra je best moeten doen om voldoende beweging te krijgen. Dit zijn de voornaamste redenen:

Bewegen voor de ademhaling en bloedsomloop

De bloedsomloop in je lichaam is erg belangrijk om al je lichaamsfuncties goed te laten werken. Ben je verkouden? Of heb je een fysieke klachten door overbelaste spieren? Dan is een goede bloedsomloop belangrijk voor het herstel. Omgekeerd kan een slechte bloedsomloop koude voeten, vermoeidheid of huidklachten tot gevolg hebben.

Je bloed heeft ook voldoende zuurstof nodig. Daarom is de toevoer van zuurstof belangrijk voor een goed werkende bloedsomloop. Door regelmatig te bewegen stimuleer je je bloedsomloop gestimuleerd en mede daarom is bewegen dus gezond.

Bewegen voor je gewrichten

Als je je gewrichten niet genoeg beweegt, worden ze stijf en stroef. Het is dus belangrijk om veel te bewegen, om zo je gewrichten soepeler te maken. Yoga, Pilates of rek- en strekoefeningen helpen hier ook al goed bij. Probeer dit iedere dag te doen. Zeker als je ouder wordt, is bewegen voor je gewrichten extra belangrijk.

Bewegen voor je cholesterol, suikergehalte en hart- en vaatziekten

Ook om je cholesterol en suikergehalte goed op peil te houden is bewegen belangrijk. Hoe minder je beweegt, hoe groter de kans is op overgewicht of suikerziekte. Ook wordt de kans op hartklachten groter en worden je vaten zwakker. Veel bewegen is dus essentieel om slank en gezond te blijven, of worden!

Bewegen voor je mentale gesteldheid

Voel je je vaak neerslachtig of down? Of zelfs depressief? Veel mensen weten niet dat bewegen en sporten veel goeds kan doen voor je geest. Bij het hardlopen maakt je lichaam endorfine aan en dat kan enorm helpen je beter te laten voelen. Ben je echt chronisch depressief, neem dan contact op met je huisarts. Maar ook dan kan veel bewegen helpen.

5 tips om in beweging te blijven

Heb je moeite dagelijks voldoende te bewegen? Met deze tips maak je het jezelf wat makkelijker gezond te blijven:

Tip 1: Ga fietsend of te voet naar je werk

Ga je altijd met de auto of het openbaar vervoer naar je werk? Zonde! Probeer als het kan je reistijd te gebruiken voor gezonde beweging. Pak de fiets naar het station, of wandel een halte verder. Dit kan veel schelen in het halen van je dagelijkse beweegdoel!

Tip 2: Begin je dag met een wandeling

Probeer na het opstaan iedere dag een rondje te wandelen. Het hoeft niet lang te zijn, maar zo breng je lichaam op gang en stimuleer je de bloedsomloop voordat je werkdag begint. Je voelt je actiever, fitter én het is beter voor je gezondheid! Als je er ‘s ochtends niet aan toekomt is tussen de middag een stukje wandelen ook al een verbetering.

Tip 3: Neem de trap

Overal waar je de kans krijgt de lift te nemen: niet doen! Dit zijn makkelijke momenten om meer aan beweging te komen. Of het nu thuis is of op je werk, trappen lopen is gezond en gratis! Tenzij je in een heel hoog gebouw woont of werkt, is de lift nemen gewoon zonde.

Tip 4: Haal wat te drinken voor je collega’s

Zit je de hele dag op kantoor met je collega’s? Dan is zo af en toe een rondje drinken halen een simpele manier even de benen te strekken. Het is maar kort, maar alle beetjes helpen om dagelijks voldoende te bewegen. Dus jij zorgt voortaan voor koffie en thee!

Tip 5: Maak van alle routines meer beweging

Of je nu op de trein staat te wachten, zit uit te rusten na het trainen in de sportschool of een telefoontje moet plegen op werk: het zijn allemaal momenten die je kunt pakken om meer te bewegen. Het is even wennen, maar zet al je staande of zittende momenten op een dag om in beweging en je leeft een stuk gezonder!

Sfeerbeeld_5 tips om in beweging te blijven

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer