Vitaminen na je bevalling: dit heb je nodig

Header_Vitamines na je bevalling dit heb je nodig

Ondersteun je lichaam bij het ontzwangeren

Je zwangerschap is een onvergetelijke periode. Als je je kindje daarna voor het eerst in je armen houdt, kan je je geluk meestal niet op. Maar de maanden na je zwangerschap vragen ook nog veel van je lichaam. Je moet herstellen van de bevalling, wennen aan de zorg voor je kindje en dan heb je ook nog die gebroken nachten. De vermoeidheid slaat dan genadeloos toe. Ondersteun je lichaam daarom met de juiste vitaminen. Hier ontdek je welke dat zijn.

Hoe lang duurt het ontzwangeren?

Je lichaam heeft soms tot wel een jaar nodig om te herstellen van de zwangerschap en de bevalling. Tijdens het ontzwangeren kun je je vermoeid voelen, een verminderde weerstand hebben en andere klachten ervaren. Als je borstvoeding geeft, vraagt dit ook veel van je lichaam.

In deze periode is het daarom erg belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Dit doe je onder meer door voldoende rust te nemen en gezond en gevarieerd te eten.

Welke vitaminen helpen je bij het ontzwangeren?

Er zijn bepaalde vitaminen en mineralen die extra ondersteuning bieden bij het herstellen van je zwangerschap en bevalling. Dit zijn de belangrijkste:
• Vitamine A ondersteunt je afweersysteem en zorgt zo voor een goede weerstand. Je vindt deze vitamine in bijvoorbeeld vlees, vis, eieren en melkproducten.

• Ook vitamine C draagt bij aan een goede weerstand. Deze vitamine zit in bijvoorbeeld aardappelen, groente en fruit. Daarnaast ondersteunt deze vitamine de opname van ijzer.

• Vitamine D is goed voor je weerstand. Je lichaam maakt deze vitamine zelf aan onder invloed van zonlicht.

• IJzer zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen. Deze zijn belangrijk voor het vervoeren van zuurstof in je lichaam. IJzer vind je veel in dierlijke producten, maar ook in peulvruchten en donkergroene groenten.

• De B-vitamines helpen energie uit je voeding te halen. Best fijn in een periode waarin je je minder energiek voelt. Volkoren producten, spinazie en broccoli zijn goede bronnen van vitamine B.

• Zink draagt bij aan een goed immuunsysteem. Dit mineraal vind je in kaas, graanproducten, vlees en schaal- en schelpdieren.

• Ook de mineralen calcium en magnesium ondersteunen je energieniveau. Magnesium zit veel in noten en groene bladgroenten. Zuivelproducten zijn rijk aan calcium.

Sfeerbeeld -Vitamines na je bevalling dit heb je nodig

Twijfel je of je genoeg vitaminen binnenkrijgt met je voeding? Dan kun je een voedingssupplement gebruiken.

Benieuwd naar ons hele Gezond en Fit assortiment? Ga dan snel naar onze webshop!

Bekijk uit de categorie Baby & Kind ook:

Reageer