Obstipatie tijdens de zwangerschap? Dit doe je eraan!

header_Obstipatie tijdens de zwangerschap Dit doe je eraan

6 handige tips bij obstipatie tijdens de zwangerschap

Als je in verwachting bent, groeit je buik. Je kindje wordt steeds groter. Hierdoor komen je organen steeds meer in de verdrukking. En dat kan obstipatie veroorzaken. Lees hier alles over dit veelvoorkomende zwangerschapsverschijnsel.

Wat is obstipatie?

Obstipatie is een verstopping van je darmen. Je ontlasting blijft te lang in je darmen waardoor die dik en hard wordt. Het is lastig om dit vervolgens uit je darmen te krijgen waardoor je dus verstopt raakt.

Waarom heb je sneller last van obstipatie als je zwanger bent?

Als je zwanger bent, zorgt het zwangerschapshormoon progesteron ervoor dat je baarmoederwand verslapt. Hierdoor kan je baarmoeder je kindje niet afstoten. Helaas werkt deze verslapping ook vaak door naar je darmen. De spieren van je darmwand verslappen waardoor ze langzamer gaan werken. Je ontlasting blijft hierdoor langer in je darmen zitten.

Daarnaast komen je darmen steeds meer in de verdrukking door je groeiende baarmoeder. Ze gaan hierdoor soms nog langzamer werken waardoor je ontlasting nog dikker en harder wordt en je sneller verstopt raakt. Hierdoor ervaar je soms ook andere klachten, zoals een opgeblazen gevoel en buikpijn.

Door de obstipatie kun je last krijgen van aambeien. Ontdek hier meer over in: Dit moet je weten over aambeien tijdens je zwangerschap.

Sfeerbeeld roundObstipatie tijdens de zwangerschap Dit doe je eraan

Wat te doen bij obstipatie tijdens je zwangerschap?

Een verstopping van de darmen komt vaak voor bij zwangere vrouwen. Maar liefst 85% heeft hier last van. Gelukkig kun je er wat aan doen met deze tips:

  • Als je zwanger bent, neemt je lichaam meer vocht op. En dat is ook precies wat je darmen nodig hebben om goed te blijven functioneren. Het is daarom dubbel zo belangrijk om genoeg te drinken. Probeer ongeveer twee liter water of thee op een dag te drinken. Begin je dag daarnaast met een glas lauw water. Dit brengt je darmen op gang.
  •  

  • Eet regelmatig om je stoelgang te bevorderen. Kies hierbij voor vezelrijke voeding, zoals volkoren producten, peulvruchten, aardappels en fruit. De vezels nemen water op waardoor je ontlasting zacht blijft. Sla ook nooit een maaltijd over, zeker niet je ontbijt. Dit zorgt ervoor dat je darmwerking op gang komt.
  •  

  • Vermijd wit brood, witte pasta, crackers, bananen en suikers. Deze bevatten te weinig vezels.
  •  

  • Beweeg elke dag voldoende, voor zover dat natuurlijk gaat. Ga bijvoorbeeld elke dag een half uurtje lopen, fietsen of zwemmen. Dit is niet alleen goed voor je conditie, maar ook om je darmen in beweging te houden.
  •  

  • Darmen zijn gevoelig voor stress. Als je dus veel stress ervaart tijdens je zwangerschap, kan dit invloed hebben op je stoelgang. Zorg er daarom voor dat je stress zoveel mogelijk vermijdt en op tijd je rust pakt.
  •  

  • Voel je aandrang om naar het toilet te gaan? Ga dan ook direct en neem de tijd. Blijf even rustig zetten en ontspan. Hierdoor komt je ontlasting beter op gang. Leun op het toilet iets naar achter om de ontlasting naar buiten te helpen.

 

Kun je veilig een laxeermiddel gebruiken tijdens je zwangerschap?

Heb je last van obstipatie tijdens je zwangerschap? Ga dan langs bij je huisarts. Hij of zij kan je iets voorschrijven om je ontlasting op gang te brengen, zoals een laxeermiddel.

Bekijk uit de categorie Baby & Kind ook:

Reageer