3 redenen om extra calcium te slikken tijdens je zwangerschap

Header_Calcium tijdens zwangerschap

Jij en je kindje hebben dit mineraal nodig

Ben je in verwachting of probeer je zwanger te worden? Dan weet je waarschijnlijk wel dat het goed is om extra foliumzuur te slikken. Maar wist je dat je het ook goed is om extra calcium in te nemen tijdens je zwangerschap? Hier ontdek je waarom.

Waarom is calcium belangrijk?
Het mineraal calcium is belangrijk voor de opbouw en het onderhoud van je botten en gebit. Ook heb je het nodig voor een goede werking van je spieren en zenuwen, je bloedstolling en het vervoeren van andere mineralen in je lichaam.

Je vindt calcium in veel zuivelproducten zoals kaas en melk, maar het mineraal zit ook in sommige noten, peulvruchten en groenten. In zuivelproducten zit calciumfosfaat. Deze vorm van calcium wordt goed door je darmen opgenomen. Als je geen of weinig zuivelproducten eet, kan een voedingssupplement met calcium uitkomst bieden. Hierin zit calciumcitraatmalaat. Je darmen nemen deze vorm van calcium ook goed op. Om de opname van calcium te stimuleren is vitamine D belangrijk.

Hoeveel calcium heb je nodig?
Voor mannen tussen 29 en 69 jaar en vrouwen tussen 25 en 50 jaar is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium 950 milligram*. Voor zwangere vrouwen ligt deze hoeveelheid iets hoger: 1.000 milligram.

Sfeerbeeld-3 redenen om extra calcium te slikken tijdens je zwangerschap

Waarom hebben zwangere vrouwen meer calcium nodig?
Als je in verwachting bent, heb je meer calcium nodig dan normaal en wel om deze drie redenen:

  • Jij hebt dit mineraal om je botten en gebit te onderhouden.
  • Ook je kindje heeft calcium nodig voor de botopbouw en de groei van het skelet.
  • Daarnaast kan calcium de kans op zwangerschapsvergiftiging en een vroeggeboorte verminderen. Dit blijkt uit recent onderzoek aan de universiteit van Maastricht en het Maastricht UMC+.

Hoe krijg je voldoende calcium binnen?
Als je genoeg zuivel binnenkrijgt, krijg je vaak al voldoende calcium binnen. Probeer daarom elke dag zo’n 2 à 3 porties yoghurt of melk en 40 gram kaas te eten. Eet je helemaal geen melkproducten of kom je om een andere reden niet aan deze hoeveelheden? Dan kun je een voedingssupplement met calcium nemen. Overleg met je huisarts of verloskundige voordat je een supplement neemt.

*Bron: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/calcium.aspx

Ben jij benieuwd naar ons hele assortiment? Ga dan snel naar onze webshop!

Bekijk uit de categorie Baby & Kind ook:

Reageer